Každý večer čteme jednu a tu samou pohádku pořád dokola… Je to normální?

Buďte v klidu! Pokud Váš miláček vyžaduje jednu a tu samou pohádku každý večer, je to naprosto normální, i přesto, že Vy už ji znáte úplně zpaměti a po prvních několika slovech začínáte klimbat.

Pro děti batolecího věku je typiccervena-karkulkaké učení opakováním. K němu dochází pomocí neustálého opakování pořád dokola. Každá zažitá zkušenost vytváří  spoje mezi neurony v mozku dítěte. Toto vytváření spojů umožňuje již výše zmíněný proces učení. Opakování dané zkušenosti znovu a znovu vytváří silnější spoje mezi neurony, což usnadňuje daný proces.

Pokud čtete jednu a tu samou pohádku každý večer, může to pro Vás samotné být velmi únavné někdy až otravné, ale věřte, že pro Vaše dítko je to velmi zajímavé a pro jeho rozvoj velmi důležité. Pomáháte mu totiž již odmalička pracovat ncervena-karkulkaa svých „paměťových stopách“ (viz výše zmíněné spoje mezi neurony). Ty se využívají ve školním věku při učení formou zapamatování.  Čím lépe je jedinec schopen využívat svých paměťových stop, tím je pro něho učení jednodušší. A právě vyprávění jedné a té samé pohádky posiluje tvorbu paměťových stop, které podporují učení.

V první fázi bude Vaše dítko jen naslouchat. Později se připojí tím, že některá slova bude po Vás opakovat. Pak přejde na přeříkávání kratších úseků. To, že k procesu učení dochází úspěšně uvidíte až Vám do vyprávění bude zasahovat a předvídat následující děj (nebo alespoň jeho části) a nakonec bude vyprávět sám. Tímto procesem budujete i schopnost učení do budoucna. A co si budeme povídat, děti, které umějí vyprávět (převyprávět) příběhy  mají výrazně lepší komunikativní a vyjadřovací schopnosti.

Malinké děti (cca 1 rocervena-karkulkak) ani tak neposlouchají příběh samotný, ale jde hlavně o intonaci Vašeho hlasu a zvuk vyslovovaných slov. Tito drobečkové si ze čtení, respektive Vašeho předčítání, užívají hlavně čas strávený s Vámi.

Pravidelnost čtení jedné a té samé pohádky může na děti tohoto vývojového období působit i uklidňujícím dojmem. Potřeba slyšet stejnou pohádku na dobrou noc se dá přirovnat k potřebě dodržování denní rutiny, kterou děti tohoto věku potřebují. Potřeba této pravidelnosti jim pomáhá orientovat se v tomto, pro ně, složitém světě.

Také vyžaduje Vaše ratolest stejnou pohádku každý večer? Jaký máte rekord v počtu dní, kdy jste četli jednu a tu samou pohádku? 🙂

Jak zaujmout 14-ti měsíční batole knihou?

Vaše dítě může jevit zájem o knížky. Líbí se mu natolik, že je stahuje z poličky, okusuje je, staví je do komínků a nebo se mu líbí jimi listovat. A nebo si je může užívat tak, že bude s vámi klidně a šťastně sedět a prohlížet si obrázky.

V tomto věku jsou některé děti schopné klidně sedět a prolistovávat knížkou, zatímco jiné děti jsou neposedné. Nevzdávejte naději při pohledu na Vašeho neposedu, který nevydrží s knížkou v klidu ani minutu.

Buďte vytrvalí. Neustále se snažte předkládat Vašemu miláčkovi nějaké knížky a třeba si oblíbí sezení s Vámi a poslouchání Vámi vyprávěných příběhů. Pokud v tomto vytrváte, s největší pravděpodobností se čtení stane vaší společnou činností, kterou budete oba dva milovat.

Hlasité čtení napomáhá rozvíjet dětskou slovní zásobu a i když to nemusí být na první pohled patrné, děti si velice užívají poslouchání a vyprávění pohádek a příběhů. Pomáhá jim to zjišťovat, jak svět kolem nich funguje a dále to rozvíjí touhu po učení se novým věcem.

baby-reading

Leporela jsou výborným typem knihy pro nejmenší „čtenáře“. Tvrdé stránky jsou ideální pro malé, zatím ještě neohrabané ručičky. Snažte se vybrat knížku s velkými, jasnými obrázky a v průběhu čtení se ptejte Vašeho malého čtenáře na doplňující otázky, jako například:“ Kde je pejsek? Jak dělá pejsek?“ Starším dětem již můžete klást otázky k doplnění příběhu: „Co říkala maminka Karkulce? Co dala Karkulka do košíčku?“ Nebuďte překvapeni, pokud bude Váš malý čtenář jevit zájem jen o jeden příběh a bude trvat jen na něm. Je to naprosto normální vývoj, kdy děti neustálým opakováním jednoho a toho samého příběhu upevňují daný děj v paměti, tím si osvojují slovní zásobu daného příběhu a následně se snaží podílet se na jeho vyprávění. Mimochodem, toto je jeden z nejlepších způsobů, jak rozvíjet slovní zásobu a schopnost vyjadřovat se.

Pokud naopak Váš malý čtenář začíná ztrácet zájem o určitou knihu/příběh, vyberte něco jiného z Vašeho repertoáru. Můžete se pokusit nabídnout nějakou rýmovačku. I když to zní celkem nepravděpodobně, tak i ty nejmenší děti milují rýmy a čím je stoprocentně zaujmete, budete-li intonovat a prokládat své vyprávění zvířecími zvuky. Vůbec se nebojte využít svého vlastního ochotnického umu. Vaše ratolest to ocení!!!

Pokud Váš nezbeda nejeví o knížky zájem ani trošičku, dejte mu čas a zkuste to zase jindy. Ideálním časem je doba ospalosti, kdy je Váš neposeda již celkem vyklidněný a o trochu více ochoten naslouchat. Využijte tedy doby před uspáváním nebo přímo uspávací čas.

A samozřejmě, pokud se Váš drahoušek podílí na čtení, vyprávění příběhu nebo jen listování, nezapomeňte jej neustále chválit. Pochvala je pro děti ohromnou motivací pro jakoukoli činnost, tedy i čtení.

Jak vychovat „čtenáře“?

Nikdy není příliš brzy na to, abyste ve svém dítku začali probouzet lásku ke knihám a ke čtení. Samozřejmě nám u batolat nejde o to, aby si zamibookslovala klasiku ještě před tím, než zasednou do školních lavic. Ale proč v nich nezažehnout lásku ke knihám co nejdříve? 🙂 Existuje několik  možností – odpovídajících mentálnímu vývoji batolete, jak vzbudit zájem o knihy a příběhy. A co je úžasné, ne všechny tyto možnosti jsou jen o sezení nad konkrétní knihou nebo příběhem.

 

Kniha až na druhém místě

Není to ani tak o čtení knížky. V tomto věku jde hlavně o čas strávený „hrou“ s maminkou či tatínkem. Když Vám Vaše dítko sedí na klíně a vy mu čtete, nejde o radost ze čtení knihy, ale o pocit bezpečí a o Vaši pozornost, kterou plně věnujete Vašemu miláčkovi, když mu zrovna předčítáte O červené Karkulce.

 

Udělejte ze čtení rituál

Malé děti potřebujígood-night-reading rutinu a pravidelnost svých denních aktivit. Navozují jim pocit klidu a bezpečí. I čtení knihy se může zařadit do aktivit vykonávaných s jistou pravidelností. Je to jeden z důvodů, proč děti tak milují pohádky na dobrou noc. Čtení knih nemusí však být pouze večerní záležitostí. Během dne se Vám naskytnou další příležitosti pro čtení. Někteří rodiče preferují pohádku pro dobré ranní vstávání či pohádku k snídani. Někteří rodiče svým spáčům vypráví pohádku při večerním koupání.

baby-reading

Výběr vhodné knížky

Batolata milují leporela, prostorová leporela nebo třeba knížky do vany – prostě jakýkoli typ knížky, který se jim dobře drží a se kterým se jim dobře manipuluje. Milují, když pohádky v těchto knížkách jsou doplněny jasnými, zářivými a reálnými obrázky a nesmí chybět rýmovačky. Není vyloučeno, že si Váš dvouletý miláček oblíbí příběhy svého staršího sourozence, ale mějte na paměti, že je dobré mít po ruce i jednodušší příběhy odpovídající jeho věku.

 

Opakování je nejen matka moudrosti, ale i nutnost batolecího věku

Potlačte zívání, které ve Vás vyvolává čtení Perníkové chaloupky či Šípkové Růženky po 56 opakováních v posledních dvou měsíců. Opakování je typickou nutností tohoto období. Důvod, proč děti vyžadují stále jednu a tu samou pohádku dokola je, že v tomto věku prahnou po učení se něčemu, vlastně čemukoli. A učí se právě neustálým opakováním. Brzy zjistíte, že některé pasáže již umí nazpaměť a jsou schopeny určité pasáže příběhu říkat za Vás. Jsou to známky připravenosti na samotné čtení.

 

Nechte se pohltit příběhem

Pokud čtete pohádku dětem, je potřeba zbavit se jakýchkoli zábran či studu. Vrčte jako vlk v Červené karkulce, mečte jako kůzlata v Neposlušných kůzlátkách a skřehotejte jako ježibaba v Perníkové chaloupce. Děti milují dramatičnost a určitě se budou snažit zapojit do vyprávění právě v podobě napodobování těchto zvuků. Tuto snahu ze strany Vašeho dítka maximálně podporujte, i  přesto, že to časově vyprávění prodlouží. Váš drobeček si zamiluje tyto aktivity mnohem víc, pokud se bude na jejich vytváření přímo podílet, čímž podporujete jeho kreativitu.

 

Omezte sledování televize

Sledování televizních pořadů je velice pasivní. Proto se lékaři shodují, že děti mladší 2 let by neměly televizi sledovat vůbec a děti starší 2 let pouze hodinu až maximálně 2 hodiny denně. Nejlépe se děti učí nápodobou od druhých. Podpořte tedy rozvoj mozku, kreativitu a dovednosti racionálního uvažovaní pomocí čtení a jiných interaktivních neelektronických her.

 

Výběr správné knížky

Při výběru knížky bertelibrary-reading v úvahu zájmy Vašeho dítěte. Pokud upřednostňuje sledování určitých pohádek a pohádkových postaviček v televizi, například má rád Boba a Bobka, kupte mu knížku s těmito hrdiny.

Zkuste zajít třeba do knihovny. V některých knihovnách jsou na programu veřejná čtení pohádek pro děti, kterých se můžete zúčastnit. Nebo jen projděte nabídku knížek, které jsou ve Vaší městské knihovně k dispozici a zjistíte, jaký druh knížek si Vaše batole oblíbí, aniž byste museli zbytečně utrácet peníze.

 

Audioknihy

Některé pohádky lze sehnat i na CD. Zkuste, zda si Vaše dítko oblíbí i tuto formu čtení. Usnadní Vám to třeba delší cestu autem, kdy pustíte do rádia oblíbené příběhy k poslechu. Vašeho miláčka to zabaví a ještě podporujete vývoj jeho představivosti a kreativního myšlení. Audioknihy lze samozřejmě využít i doma. Kdy si Váš maličký může listovat v oblíbené knize a CD nahrávka „supluje“ Vaši bezprostřední přítomnost, což můžete využít k provádění domácích prací. A nebo si můžete užívat poslech s Vaším dítkem a pěkně si u toho odpočinout 🙂

 

Jak na „neposedy“?

Některé aktivnější děti nepřinutíte vyslechnout ani „Polámal se mraveneček“ nad jednoduchým leporelem o 12 rýmech. Zkrátka a dobře, jejich potřeba po aktivnější činnosti jim dovolí vydržet v klidu maximálně 20 vteřin. Nevadí! Prolistujte ještě kratší leporelo s ještě kratším příběhem, pochvalte Vmum-readingaše dítko, jak jste krásně přečetli celou knížku a nechte jej, ať si jde zase lumpačit. Další den zkuste něco malinko delšího a takhle se snažte prodlužovat čas strávený nad knížkami. Pokud Váš miláček odmítá delší pohádky, nenuťte jej. Zůstaňte u těch kratších. Zřejmě jeho čas na delší příběhy teprve přijde. Zkuste pokus o časové prodloužení zopakovat zase za 14 dní.

 

Ukažte svému dítku Vaši zálibu v knihách

Vaše dítě se Vás neustále snaží napodobovat. Pokud kolem sebe všude bude vidět knihy, uvidí Vás, jak si sedáte s knihou v ruce, kdykoli máte čas, zjistí, že knihy jsou součástí každodenního života. Pokud uvidí, že vy milujete knihy, bude je milovat také.

Můj maličký hází vším, co mu přijde pod ruku

Házení věcmi kolem sebe je nová  a pro batolata, ve věku 1,5-3 roky, příjemná činnosti. Je zapotřebí mít již dostatečně vyvinutou jemnou motoriku, aby dítko bylo schopné uvolnit ručičku, ve které daný předmět drží, pustit jej a vyslat určitým, někdy i dost neurčitým směrem. Naštěstí je zde zemská přitažlivost a všechny věci najdeme na zemi (pokud neskončí někde, třeba na sedačce, v nádobě plné vody, ….) Další velice důležitou nutností k této činnosti je dostatečně vyvinutá koordinace rukou a očí, aby k hození vybraným směrem mohlo vůbec dojít. Nedivte se tedy Vašemu miláčkovi, pokud zjistí, že všechny tyto potřebné schopnosti již získal a teď se je rozhodne neustálým tréninkem zdokonalovat. Také si hodně rychle uvědomuje fungující gravitaci. I když tedy k tomuto uvědomění dochází značně „infantilním“ způsobem. Ale vzhledem k tomu, že hovoříme o batoletech, mají na své chování nárok. A vy se připravte na to, že Vás trénování této dovednosti bude často přivádět k šílenství (až například Váš mrňous bude chtít zjistit, jestli i rajčata, meruňky nebo jogurt v mističce bude tak pěkně skákat po podlaze jako míč). Snažte se svou reakcí nepotlačit ve svém malém experimentátorovi jeho chuť poznávat fyzikální zákony.

 

JAK SE V TAKOVÝCH SITUACÍCH ZACHOVAT?

Pokud nezajde experimentátorství Vašeho mrňouse tak daleko, že by házel kameny do oken nebo ohrožoval zdraví lidí kolem sebe, snažte se jej za toto chování netrestat. Je naprosto zbytečné chtít mu v tom zabránit. Uvědomění si, že něco takhle krásně zázračně funguje je natolik lákavé, že se bude snažit ve svých experimentech pokračovat.  Spíše se zaměřte na to, co všechno mu dovolíte, aby ke svým gravitačním experimentům používal a kde všude může tyto experimenty praktikovat.

 

  1. Dopřejte svému capartovi házení a dejte mu pár věcí, kterými  házet může. Pokud jej povzbudíte v této činnosti, bude ochotnější přistoupit na Vaši výchovnou hru s čím se házet může a s čím ne!!! Do vnitřních prostor jsou nejideálnější pěnové balony, které nemohou snad ani zapříčinit kalamitu. Úplně nejúžasnější pro Vathrowing-a-ballšeho miláčka bude, když si budete házet s ním. Buďte parťákem pro batolecí míčové hry a tak nejlépe předáte výchovnou informaci, s čím si lze házet a s čím již ne. Pokud se prostředkem pro házení stane něco nevhodného, třeba panenka, dekorace z poličky, klidně Vašemu mrňousovi danou věc vezměte a řekněte mu, že toto není balónek, se kterým si můžeme házet. Místo panenky dejte prckovi do ruky míč a házejte si s ním.
  2. Odrazujte od házení všeho možného nevhodného. Co dělat, když Vaše dítko hází nevhodnými předměty? Třeba kostkami po jiných dětech? Pokud to jde (což asi nebude případ kostek vržených na jiné děti, ale třeba případ neživé panenky) zkuste pár prvních případů ignorovat. Pokud Váš mrňousek zjistí, že si házením všeho možného, hlavně nevhodného, zajistí Vaši pozornost, s největší pravděpodobností to bude dělat víc a víc, abyste se mu věnovala.

Pokud bude častěji docházet k házení věcí po jiných dětech, je potřeba, abyste zasáhla vždy stejně. Malé děti se totiž učí opakováním. Takže, jakmile příště něco po někom hodí, řekněte? „Ne, to bolí!“ odtáhněte jej stranou, aby se Vám podařilo dostatečně zdůraznit slovo  „NE“, kterým chcete celou situaci podtrhnout a zpřetrhnout danou situaci hraní, při kterém k nápadu házení kostek po ostatních dětech vznikla, aby se dítko mohlo vrátit do kolektivu a začít „nanovo“.  Je důležité, aby Vaše výchovná chvilka trvala méně než 60 sekund (pravidlo je 60 sekund pro každý rok věku dítěte – aby bylo dítko schopné udržet koncentraci na Vaše výchovné argumenty).

Pokud si všimnete, že Váš mrňous hází věci po ostatních dětech, když se naštve, snažte se jej podpořit, aby vyjadřovalo vztek slovy (pokud již mluví). Je v pořádku, pokud dáte dítku najevo, že jste nespokojená s jeho chováním. Dejte mu to však najevo tónem hlasu. Odborníci radí, netrestat děti v takovém případě ani plácáním přes ručičky. Tón hlasu stačí.

  1. Přivažte hračky k sedačce nebo kočárku. Pomocí provázku přivažte hračky, tak aby si s nimi Vaše dítko mohlo házet a vy s tím neměla takovou práci. Pro Vašeho miláčka to bude větší zábava, protože hračky se mu budou zpátky samy vracet 🙂
  2. Společně uklízejte. Ne že byste měla chtít po svém capartovi, aby s Vámi uklidil vše, s čím házel. To by bylo v tomto věku asi uklízení na hodně dlouho, ale zapojte jej do uklízení alespoň části svého nepořádku.
  3. Buďte svému dítku dobrým příkladem. Pokud se sama přistihnete, že před svým capartem házíte věci do koše, oblečení do šuplíky či do skříně, vězte, že v mnoha případech nás děti naeating-8monthspodobují. Takže pokud nechcete, aby se něčím u Vás doma neházelo, vyvarujte se odhazováním určitých věcí a Vy sama (pohození polštáře na postel, atd..).
  4. Při krmení se snažte mít situaci pod kontrolou. Batolecí období je období samo-krmících pokusů, takže nepořádek vzniká i bez pokusů házení jídla po zemi.

Jak zabránit dětem, aby se nás v záchvatu vzteku snažily uhodit?

Každý z nás přišel na tento svět s trochou zvířecích instinktů, které v si v sobě evolučně neseme. Malé děti, které ještě nejsou schopny vyjádřit své pocity slovy, vyjadřují své emoce pomocí pohybů těla, ale samozřejmě nemohou u toho ubližovat druhým.

Pokud se snažíte nevěnovat příliš velkou pozornost a omlouvat určité negativní projevy v chování svého batolete, určitě byste měli udělat přítrž jakýmkoli projevům napovídajícím o snaze uhodit v návalu vzteku!!!

baby-handSamozřejmě, neznamená to, že bychom oplátkou uhodili naše dítě, pokud uhodí nás. Pokud Vás Vaše dítě uhodí a vy mu za to naplácáte, dáváte mu najevo, že agrese je přijatelný způsob, jak projevit své pocity a nebo dosáhnout svého. Namísto toho, vezměte jeho ručičky a jasně a krátce vyslovte nesouhlas. Jako například: „žádné bouchání/ to se nedělá“. Pokud už vidíte, že se Váš malý agresor připravuje k ráně, zastavte ho včas a opět zopakujte krátký jasný nesouhlas s jeho chováním.

Některé rodiče nabídnou svému malému agresorovi speciální polštář, který je určený právě k vybití si vzteku v daných agresivních situacích. Není to úplně ideální řešení, protože vlastně učíte svého potomka nekočírovat své emoce, ale naopak vybíjet si je. Víte ale, kdy přestane k vybití svých negativních emocí používat polštář a nahradí jej NĚKÝM jiným?

Pomozte Vašemu miláčkovi naučit se usměrňovat své negativní emoce v raném dětství, pomůžete mu zvládnout mnoho negativních situací, které na něho v dalším životě čekají, tak jako čekají na každého z nás. Vychovejte z Vašeho miláčka gentlemanského bojovníka / lady-bojovnici 🙂

Jak z dětí vychovávat samostatné jedince?

Hovoříme-li o závislosti/nezávislosti dětí na rodičích, musíme brát v úvahu, že každé dítě je silná individualita a nelze tedy posuzovat tuto problematiku podle jednotného musteru.child-feet Závislost na rodičích prožívá každé dítě jinak intensivně. Všechny však dospějí do stádia, kdy se začnou snažit o určitý druh osamostatnění se, což je naprosto přirozený projev uvědomování si vlastní individuality. První známky tohoto chování se začnou objevovat s příchodem chůze, kdy děti mají tendence začít objevovat. A začnou se rodiči (matce) chůzí vzdalovat. Ze začátku jen na velmi krátkou chvíli. Některým z nás, přiznejme si to – milé dámy, to není zase až tak příliš příjemné.

Vodíme děti za ručičku. Děláme to opravdu jen čistě z důvodu bezpečnosti, a nebo je tochildren_parent-hand naše podvědomá snaha připoutat si naše ratolesti zpátky k sobě?

Je důležité nechat dítko, aby začalo samo objevovat svět kolem sebe a tím si vyvíjelo vlastní pocity libosti a nelibosti. Dovolte svým dětem, aby si již od raného věku uměly utvořit vlastní názor 🙂

Nemějte strach, děti sice rády objevují, ale za předpokladu, že se mohou k Vám a do Vámi vytvořeného bezpečí zpátky vrátit. Vaše role je v tomto životním období velice důležitá, ale to jistě není třeba zdůrazňovat. Jakmile ukážete, že jste tu vždy, když se potřebuje Váš malý objevitel vrátit, pomáháte mu tak vytvářet pocit sebedůvěry, který potřebuje k tomu, aby mohl ve svém objevování dělat pokroky s ubývající potřebou využívat Vašeho útočiště a podpory. A toho přeci chceme dosáhnout, abychom z našeho drobečka vychovali nezávislého jedince. Poskytněte dítku příležitost dělat určité aktivity bez vaší pomoci. Nechte jej, ať si po polštářích vyleze na sedačku, nechte jej ať se zkusí samo nakrmit (pokud tomu již odpovídá věk – cca 18.měsíc). Pokud na chvíli odkmother-kissing-her-babyráčí na nezvykle delší vzdálenost, buďte připraveni verbálně zareagovat, ohlédne-li se a svým pohledem si řekne o povzbuzení. Chvalte, chvalte a ještě jednou chvalte. Děti potřebují být chválené. Klidně i k tomu přidejte potlesk a párkrát vykřikněte BRAVO! Uvidíte, jak se bude Váš brouček/broučinka snažit. Pokud se něco nepodaří – dojde k pádu (lehkému), snažte se jej s lehkostí přejít a dovolte, aby se Váš brouček vrhl na další pokus. Vaše slovní podpora a hra pokus-omylem jsou ty nejdůležitější faktory při rozvoji motoriky a pocitu nezávislosti.

Agrese, náznaky fyzického násilí, kousání

Ačkoli Vám to může připadat naprosto nevhodné a nepřípustné, agresivní chování je úplně normální projev batolecího věkuSnaha získat a ukázat světu svou nezávislost, nedostatečná schopnost verbálního projevu a nedostatečně vyvinutá schopnost sebe-kontroly, to vše vede k tomu, že se některá batolata prosazují pomocí agresivního chování. Takže určitá míra kousání a snaha uhodit, je v pořádku. Samozřejmě byste toto chování neměli tolerovat a případně přehlížet. Pokud jej začne Vaše dítko vůči druhým dětem, nebo třeba i dospělým aplikovat, je třeba, abyste zasáhli a dali jasně najevo, že toto je naprosto nevhodné chování, takto se nechováme a případně ukázali jiné alternativy, jak se s problémem, který toto chování vyvolal, vypořádat.

  1. Neptejte se batolete, jak by se mu líbilo, kdyby se někdo k němu choval takhle….

Pokud si třeba všimnete, že Vaše dítko ubližuje druhým nebo se o to jen snaží, vezměte si jej stranou, v klidu se s ním posaďte a sledujte ostatní děti, jak si pěkně v klidu hrají. Určitě se nezkoušejte svého drahouška ptát, jak by se cítil, kdyby se k němu někdo choval tak, jako se choval on k ostatním dětem!!! Děti tohoto věku nemají dostatečně vyvinuté kognitivní myšlení a nejsou schopny si představit samy sebe v pozici někoho jiného a nebo změnit své chování na základě Vámi předložených jasných argumentů, proč se daným způsobem nechovat. Bude trvat ještě dlouho, než si Vaše dítko bude schopné tyto souvislosti uvědomovat. Co si jsou děti však schopné uvědomit a co chápou dobře je výsledek jejich chování. Takže prozatím vynechte to, co je mezi 🙂

2. Zůstaňte v kliduzachovejte-si-chladnou-hlavu_ii

Křičení, plácání a vysvětlování své ratolesti, že je zlobivá a ošklivá nepřinese v žádném případě kýžený výsledek v podobě nápravy chování. Jediné, čeho docílíte je, že Váš miláček bude ještě více podrážděný a bude chtít zkoušet dál, kam až může zajít. Prvním krokem tedy, jak svého mrňouse mít pod kontrolou je, mít pod kontrolou vlastní emoce.

3. Stanovte jasné hranice

vymezte-hraniceNa agresivní chování je nutné reagovat okamžitě. Nečekejte až Váš miláček někoho uhodí potřetí nebo popáté. Měl by vědět okamžitě, že udělal něco špatného. Jakmile se něco takového přihodí, okamžitě jej vezměte na minutku stranou, aby se zase uklidnil. Dětem za chvilku dojde, že jste je vytrhli z hracího dění, proto že se stalo něco, co se stát nemělo. Tuto souslednost, špatného chování a přerušení hry, jsou schopny si uvědomit.

4. Chovejte se vždy stejně

V takovýchto případech hodně záleží na Vaší disciplíně. Je potřeba, abyste na všechny případy agresivního chování Vaše dítka reagovali okamžitě a hlavně stejným způsobem, aby bylo dítko schopné pochopit souslednost (viz předchozí odstavec) a zafixovat si, co je špatné a co je dobré. A poté se naučí předvídat, co bude asi následovat, bude-li se chovat špatně. Zachovejte svůj postup, i když se Vaše dítko bude projevovat agresivně na veřejnosti, v hracích koutcích, atd. Nenechte se odradit pocitem zahanbení z chování svého dítka. Mnoho rodičů si prochází těmito výchovnými momenty, takže Vás pochopí. Vaše důslednost je zde velice důležitá. Ušili byste si na sebe jen bič. Představte si, jak by to vypadalo, kdyby se Vaše dítko doma chovalo spořádaně a v momentě, když byste byli na veřejnosti, by si s Vámi dělalo, co by chtělo, protože by vědělo, že zde jej nebudete usměrňovat?

5. Poukažte na alternativní možnosti, jak si vybít vztek

Jakmile své dítko stáhnete z hracího prostoru, kde se snažilo vybít si emoce na svých kamarádech jakýmkoliv agresivním způsobem, posečkejte až se zcela uklidní a v rychlosti mu shrňte, co se vlastně stalo. Ale buďte opravdu struční!!! Zdůrazněte, že je naprosto normální dostat vztek, ale normální už není, kousat a bít své kamarády, nebo do nich kopat, či házet po nich co přijde pod ruku. Zkuste Vašemu vzteklounkovi poradit, aby se pokusil ze vzteku vybít jiným (z našeho pohledu) efektivnějším způsobem – až se z toho zkusí vymluvit (samozřejmě za předpokladu, že Vaše batole již ovládá řeč). Ať si klidně kamarádovi sdělí své pocity, jak ho štve! „Ať už to nedělá“, atd. Ať si třeba přijde i k dospělému pro pomoc.

Mějte na paměti, abyste se ujistili, že je Vašemu malému „agresorovi“ líto, co udělal. Snažte se jej přinutit k omluvě. I když může být omluva zpočátku dosti neupřímná, ale i tak se mu tato situace vryje do paměti. A do budoucna si ponese Vaše dítko schopnost umět se omluvit za něco, což také není k zahození. Vezměte si, jak mnozí z nás máme s právě s tímto velkou nesnáz. Mnoho krizí by bylo zažehnáno, kdybychom tuto dovednost ovládali. Tak proč ji nenaučit naše nejmenší?

6. Odměňujte svého vzteklounka za dobré chování

Chvalte, chvalte, chvodmena-bonbonyalte. I když Vám nepřijde, že by Váš mrňousek udělal něco extra světoborného, všímejte si třeba i jen toho, kdy se chová naprosto normálně, v pořádku a pochvalte jej za to. Nechá-li druhé dítko sklouznout se na klouzačce , půjčí-li „kamarádovi“ hračku. Pochvala je velice důležitá. Je dokonce vědecky dokázáno, že děti, které jsou více chválené, mají v adolescenci vyšší IQ. Takže nešetřete chválou (rozumnou) 🙂

7. Omezte sledování televize

Dokonce i kreslené pohádky pro nejmenší dnes obsahují situace, ve kterých na sebe hrdinové křičí, vyhrožují si, bijí se, strkají do sebe, atd. To vše Váš mrňousek sleduje a poté se to může snažit i napodobovat. Pokud tedy již necháte svého miláčka sledovat TV, sledujte ji s ním a snažte se „nevhodné“ situace komentovat s následnou variantou, jak by to mělo vypadat správně. Samozřejmě nemůžeme zde opomenout všeobecné doporučení, že děti mladší 2 let by televizi neměly sledovat vůbec! ?

8. Poskytněte svému drijáčníkovi dostatek prostoru pro vybití energie.

Někdy stačí, aby mělo dítko, kde vybít přebytečnou energii a je po problému. Zkuste jej vypustit odpoledne na zahradu a uvidíte, jaký to bude mít efekt.

 

9. Nebojte se vyhledat odbornou pomoc

fighting_bez-pozadiDětská agresivita může někdy dojít velice daleko, někdy až za hranice tolerance a rodiče nejsou schopny si s tímto jevem poradit.  Trvá-li agresivita delší dobu (týdny) a dítko je agresivní nejen vůči dětem, ale i dospělým, doporučuje se v takových případech promluvit o problému s pediatrem. Ten může doporučit konzultaci s dětským psychologem. Pak už je snazší určit zdroje agresivního chování a svému dítěti pomoci. Mějte na paměti, že Vaše dítko je stále batole a lze tedy s ním pracovat a upravovat jeho chování a případně usměrňovat jeho sklony k agresivitě. Pokud s ním budete pracovat, můžete jeho agresivní sklony značně eliminovat. Je to na Vás! 🙂

 

Výbuchy vzteku a 7 způsobů, jak je zvládnout

VÝBUCHY VZTEKU A 7 ZPŮSOBŮ, JAK JE ZVLÁDNOUT

PROČ MÁ VAŠE DÍTKO VÝBUCHY VZTEKU?

Změny nálad a výbuchy vzteku jsou stejné jako letní přeháňka – přijdou zčista jasna a někdy jsou dosti prudké.  V jednu chvíli jste s Vaším miláčkem v restauraci a perfektně si to užíváte, o chvilku později začne Váš drahoušek fňukat a z nevinného pokňourávání je řev, že máte strach, aby si nevyplivnul plíce. A to jen proto, že se mu zlomilo brčko? Děti mezi 1. a 3.rokem jsou velice náchylní k takovýmto výlevům emocí. Nemějte strach, že byste si vychovávali malého tyrana, který bude za pár měsíců nezvládnutelný. V tomto věku, ve kterém se Vaše dítko nachází je velice nepravděpodobné, že by se snažilo manipulovat prostřednictvím těchto výbuchů nejen s Vámi, ale i s Vaším okolím. Většinou se jedná o vyčerpání psychické odolnosti, která se dostavila na základě nějaké frustrující situace.

Většinou tyto situace vzniknou z nedostatečné schopnosti Vašeho drahouška vyjádřit se verbálně. Batolata rozumí mnohem více než jsou schopná se vyjádřit, takže nesou schopna říci, co vlastně chtějí, jaké emoce cítí a své pocity v sobě hromadí tak dlouho až to vše skončí výbuchem vzteku, který je pro Vás naprosto nepochopitelný.  Ruku na srdce, zkuste si představit, že nemůžete vyjádřit své vlastní emoce vzteku, držíte je v sobě ..a … Jak to asi dopadne? Že už svému malému drobečkovi rozumíte? 🙂 Bravo!

 

7 TIPŮ JAK ZVLÁDNOUT TYTO VÝBUCHY VZTEKU

 1. Neztrácejte chladnou hlavu

Je jasné, že pokud podobný výbuch vzteku přijde, není to pro rodiče nic příjemného (a pro okolí samozřejmě také ne). A už vůbec nemluvíme o doprovodném teatrálním výkonu v podobě házení všeho možného kolem sebe, bouchání každého, kdo se přiblíží a zadržování dechu do doby, kdy Váš miláček dostane nádhernou modro-fialovou barvu, kterou umělecky doprovodí neuvěřitelným vykuleným výrazem, který má za úkol vyděsit Vás tak, že uděláte cokoli za záchranu jeho života). Buďte v klidu! Ne, to není žert. Nezachraňujete jeho život, pouze projevujete pochopení vůči jeho frustrujícímu stavu. Takovéhle „modro-fialové“ zadržování dechu, je naprosto normální. Nejde tu o život :-)Pokud Vašeho „flegmatika“ popadne podobný záchvat vzteku, není schopen vnímat Vaše ROZUMNÉ důvody, proč by se měl uklidnit a chovat se normálně jako doposud. I kdybyste se pokusili o podání naprosto logických a rozumných argumentů a Váš „kliďas“ reagoval, třeba i negativně, nevěřte tomu, že Vás vnímá!!! KDEPAK 🙂  Dítko pohlcené záchvatem vzteku není schopno vnímat, i když to vypadá, že nějak reaguje.  Mnoho rodičů už přišlo na to, že v takovýchto situacích je naprosto zbytečné zkoušet křičet. Čím víc křičíte, tím nekontrolovatelnější Vaše dítko bude. Naopak, snažte se být naprosto v klidu, zůstat s Vaším miláčkem a jen tak ho pozorujte. Doporučuje se v klidu se posadit do blízkosti Vašeho miláčka a zůstat s ním, dokud se nezklidní. Pokud máte pocit, že to nezvládnete a cítíte, jak se Vám do těla vlévá vztek, v klidu opusťte místnost – ale jen na pár minut – a zase se vraťte, jakmile skončí křik. Tím, že zůstanete v klidu, pomůžete i vašemu miláčkovi získat zpět ztracenou rovnováhu. Věřte tomu, že i Vašemu vzteklounovi nahání jeho projevované emoce hrůzu a tak opravdu ocení, pokud s ním počkáte, dokud vztek neodejde.

 

Mnoho odborníků doporučuje, vzít dítko, při takovémto záchvatu, do náruče (pokud je to reálné, že sebou nemlátí tak, že byste nebyli schopni ho ani obejmout) a poskytnout mu utišení ve Vaší nářruči, dokud se sámo nezklidní. Druhá skupina odborníků tvrdí, že tento způsob uklidnění podporuje v dětech negativní způsobymother-with-her-baby chování a je tudíž lepší záchvaty vzteku naprosto ignorovat, opět až do momentu naprostého zklidnění. Vyberte si sami vyhovující metodu, jak Vašeho vzteklouna zklidnit. Vyzkoušejte oba způsoby a pomocí metody „pokus – omyl“ zjistíte, co funguje právě Vám. A pamatujte!  Vy vybíráte způsob, jak se vypořádat s výbuchy vzteku Vašeho miláčka. Jediné co potřebujete je, důslednost. A to je ten pravý klíč k tomu, aby zrovna ten Váš způsob fungoval.

 

2. Mějte na paměti, že Vy jste TEN DOSPĚLÝ

Ať jsou výbuchy vztekthe-adult-vs-childu delší či kratší, hlavně mějte na paměti, abyste se nepoddali nesmyslným požadavkům Vašeho vřeštícího vzteklouna. Každý z nás, kdo se ocitl v takové situace, má sebemenší tendenci podvolit se s vidinou ukončení nepříjemné situace, která se v tom horším případě odehrává na veřejnosti. Vůbec se nezabývejte tím, co si asi tak myslí všichni kolem Vás. Většina rodičů v podobné situaci již byla a ti, co teprve rodiči budou, poznají 🙂 Pokud byste se nesmyslným požadavkům Vašeho drahouška podvolili, dáváte mu tím jasně najevo, že pokud si kapánek zazuří, dostane vlastně všechno, co chce!!! A poslední věc, kterou potřebujete při výchově svého potomka je, aby získal převahu nad Vámi tím, že bude vidět, že tu výchovu nemáte zase tak pod kontrolou, jak byste chtěli.

Pokud by výbuchy vzteku narostly do rozměrů, kdy Vaše dítko tluče do všeho, co mu přijde pod ruku, včetně osob a ječí bez kratší přestávky, popadněte jej a odneste na jiné místo – bezpečné – třeba do ložnice/pokojíčku. Pokud se právě nacházíte někde na veřejnosti, což je bohužel živná půda pro takovéhle vzteklouny, je nutné, abyste odešli někam do ústraní než se Váš miláček vybouří.

 

3. Nechat dítko v jiné místnosti? OPATRNĚ!!!

Záleží na povaze a osobnosti dítěte, ale pokud Vás napadne, zanechat ho zavřené v jiné místnosti, určitě to nedělejte u dítěte mladšího 18 měsíců! U některých dětí starších 18 měsíců může tato metoda pomoci zbavit se silného záchvatu, pokud ostatní možné techniky nefungují. Pokud se pro tuto metodu rozhodnete, mějte na paměti, abyste odešli s dítkem na klidné místo, pokud možno takové, kde pro něho nebude žádné rozptýlení a nechte jej tam, aby se samo zklidnilo. Pamatujte 1 rok = 1 minuta o samotě, 2 roky=2minuty, atd. Samozřejmě okomentujte své konání a zdůrazněte mu, že se nejedná o trest, ale pouze příležitost, aby se co nejdříve zklidnil a vy si mohli zase v klidu hrát. Pokud by s touto metodou nesouhlasil a chtěl jít s Vámi, v klidu ho odveďte na určené místo, nechte jej tam a běžte si na danou minutou dělat, co „potřebujete“. Ujišťujte se průběžně, že je vše v pořádku, Váš maličký v bezpečí (že Vám zatím nevylezl na psací stůl, apd.) a dělejte, že mu vůbec nevěnujete pozornost. Toto je totiž oddechový čas Vašeho miláčka se vším všudy!

4. Až záchvat pomine, popovídejte si!

Až záchvat vzteku pomine, sedněte si spolu a povídejte Vašemu, teď už zase kliďasovi, o tom, co se přihodilo. Buďte věcní a i mluvte o tom, že víte o příčině o jeho špatné nálady. I když je Váš miláček malý a Vy máte pocit, že je zbytečné vyprávět mu o tom všem, co se stalo, nezapomeňte, že děti, i když ještě neumí mluvit a samy se vyjádřit, tak rozumí. Něco si z toho určitě vezmou. Minimálně čas příjemně strávený s Vámi 🙂

5. Dejte svému miláčkovi jasně najevo, jak ho milujete!

Je dobré, když se Vaše dítko zklidní, popovídat si s ním, o tom, co se stalo a pak se třeba i pomazlit. Nebojte se toho říct svému dítěti, jak ho milujete. Je důležité, aby mělo pocit, že dostalo jakousi „odměnu“ v podobě Vaší lásky, za to, že se uklidnilo a naslouchalo Vám, když jste mu vysvětlovala příčiny svého výbuchu a případné možnosti, jak se příště tohoto stavu vyvarovat.

 

6. Snažte se předejít situacím vyvolávající výbuchy vzteku

Snažte se vypozorovat, které momenty spouští u Vašeho miláčka jeho vzteklou náladu. No a pak už je celkem jednoduché naučit se předcházet situacím, které tyto jeho nálady vyvolávají. Víte-li, že je to hlad, který je hlavní příčinou vzteklého výbuchu, budete mít u sebe vždy něco malého, čím se zasytí. Pokud je to únava v odpoledních hodinách, kdy už není možné, aby se prospal (aby spal v noci), připravíte odpolední program tak, aby nebyl náročný a Váš miláček jej zvládnul i s omezenými silami.

Pokud už cítíte, že se výbuch vzteku blíží, můžete se pokusit rozptýlit pozornost Vašeho dítka jiným směrem, aby k záchvatu vůbec nedošlo (samozřejmě, pokud je to možné – např. změnou místa, podáním jiné hračky, poukázáním k nebi, kde letí letadlo a začnete mu např. mávat, atd., prostě udělejte něco, co Váš malý nervóza nečeká a co ho trochu zaskočí).

Nezapomeňte, že v batolecím věku se projeví snahy o získávání nezávislosti, takže pokud chcete odpoutat jeho pozornost, snažte se zahrnout do těchto „odpoutávacích“ činností i možnosti výběru, kdy mu dáte šanci, aby si vybral, co bude dělat, kterým směrem půjde, kterou hračku si vybere, atd. Ani Vám by se nelíbilo, kdyby Vám někdo neustále určoval, co a jak dělat. I Váš prťousek si chce o něčem rozhodnout sám. Všímejte si, jak často používáte slůvko „ne“.  Nestresujete zbytečně Vás oba tímto slovem? Pokud ano, má rada zní … uvolněte se! Vneste do svého „vychovávání“ klid a uvidíte, že jej přenesete i na svého miláčka.

 

7. Sledujte známky stresového vypětí

Ačkoli jsou v batolecím věku každodenní záchvaty vzteku naprosto normální, mějte na paměti,tired-mummy že děti už jako miminka mají zvýšenou vnímavost na Vaše změny chování, které si ani Vy sami nemusíte uvědomovat. Mezi příčiny vzteku Vašich děti mohou patřit i partnerské neshody, dlouhodobý stres matky, ale i otce, velice rušné období (například stěhování, narození dalšího potomka), toto vše může ovlivňovat i psychickou pohodu dítěte a ovlivňovat jeho chování. Pokud by v takovýchto situacích bylo chování dítěte ovlivněné a výbuchy vzteku se objevovaly častěji než normálně, byly doprovázeny ubližováním sám sobě nebo dokonce druhým osobám, je nutné, abyste vyhledali odbornou pomoc. Odborník s Vámi probere a prozkoumá fyzický a psychologický vývoj Vašeho dítěte a poradí, jak tyto situace řešit. U některých dětí jsou jejich výbuchy vzteky doprovázeny děsivým zadržováním dechu, jehož příčina je někdy spojována s nedostatkem železa v těle. Jak jednoduše lze někdy vyřešit takto děsivý stav, že? 🙂

 

 

Co dělat, když Váš miláček šílí vzteky?

Co dělat když Vaše dítko dostane záchvat vzteku?

 

Odveďte jeho pozornost od činnosti, při které k záchvatu vzteku došlo a převeďte pozornost k jiné aktivitě. Můžete Vašeho malého vzteklouna vzít na ruku a snažit se mu vysvětlit naprosto v klidu, že je vlastně vše v pořádku a nic se neděje. Je zapotřebí, aby dítě slyšelo klidný hlas. Můžete namítat, že Vám Váš drobeček vůbec nerozumí, ale nenechte se mýlit. Jeho vnímavost a porozumění by mnohdy předčilo naše očekávání. Jen nám ten malý vztekloun neumí dokázat, že rozumí.

Mějte na mysli, že děti mají ohromnou, někdy až protivnou, schopnost dožadovat se svého. Ale vaše dítko potřebuje vědět, že Vám záleží na jeho pocitech, dokonce i když je projevuje ječením a mrskáním pěstičkami všude kolem sebe. Jeho projevy mohou připomínat chování zuřící divoké šelmy zavřené do klece, ale v podstatě jde o hledání utišení, které se mu u Vás běžně dostává.

 

Jedním z nejlepších způsobů, jak předejít záchvatům vzteku je, snažit se vyhnout situacím, které víte, že tento záchvat ve Vašem dítku vyvolávají. Věnujte pozornost tomu, abyste byli schopni vypozorovat, co jsou tyto spouštěče vzteku a také se snažte předvídat, jaké snahy a přání bude Váš vzteklounek mít. Někdy můžete zmírnit výskyt těchto záchvatů vzteku i tím, že připravíte pro svého miláčka natolik bezpečné místo pro hraní, že jej nebudete muset neustále napomínat a něco zakazovat. Příliš častý výskyt slovíčka „ne“ může také být tímto spouštěčem.

 

To, že Váš drobeček ječí a křičí je naprosto normální. Je to pro něho dostupný způsob vyjadřování emocí. Vezměte si například, že vy, když máte vztek, zanadáváte si. Můžete být i protivní, řeknete od plic vlastní názor; třeba i požádáte svůj protějšek, ať Vás nechá chvíli o samotě, protože prostě nemáte náladu 🙂 Ale co naši dbrecici-dite-s-dablikemrobečkové?Nemají prostředek, jak vyjádřit sebemenší výkyv vlastních emocí. Dopřejme jim jejich projevy nesouhlasu. V žádném případě bychom je neměli omezovat  plácáním na zadek nebo dokonce křičením na ně. U miminek platí pravidlo, že pokud jsou napapaná, přebalená, tak jsou v pohodě a mohou v klidu spát. To je veškerá aktivita, která se od nich očekává. Ale známka zdravého vývoje batolete je, že začíná mít vlastní emoce, začínají se projevovat první pokusyo jakousi samostatnost objevování světa kolem sebe, prosazování svých názorů (co chce a nechce jíst). Buďme proto rády za to, že se naši miláčkové projevují třebas i pomocí záchvatu vzteku. Ukazuje to na fakt, že jeho vývoj prochází naprosto běžným vývojem. A je jen na nás, jak tyto projevy ukočírujeme.

Pokud Vás záchvat vzteku Vašeho dítka rozčílí natolik, že se rozčílíte i Vy a potřebujete nějakou dobu na zklidnění, není nic špatného na tom, umístit Vašeho vzteklouna na bezpečné místo, tam ho nechat křičet dokud oba nebudete připravení na to, aby jste se „vzájemně“ uklidnili. Samozřejmě hovoříme zde o bezpečném, otevřeném, vzdušném místě, na které je Vaše dítko zvyklé – například dvoreček, či zahrádka. Váš miláček musí vědět, že nemůže mít všechno hned a tady, ale musí mít jistotu, že i přes všechny tyto negativní emoční projevy jej milujete a jste tu, abyste mu byla oporou. A na to se vždy může spolehnout.

SEPARAČNÍ ÚZKOST vs NEZÁVISLOST

ODLOUČENÍ A NEZÁVISLOST

Když Vaše batole bylo ještě malé miminko, v žádném případě si nepřipouštělo, že by s Vámi nebylo spojeno v jednu bytost. Ale postupem času, jak si vytváří různé fyzické, mentální a emocionální dovednosti, stává se dítě více uvědomělým jedincem a začne si uvědomovat vlastní identitu, že je samostatnou osobností ve vlastním těle s vlastními myšlenkami a pocity. A to samozřejmě sebou přináší zvýšenou potřebu dělat věci po svém.

 

KDY LZE TENTO JEV OČEKÁVAT?

Pocit vlastní individuality u Vašeho dítěte se vyvíjí během několika let. Mezi 6.-7.měsícem si začíná uvědomovat, že není s Vámi spojeno v jednu bytost, ale naopak, že je samostatnou lidskou jednotkou a s tím začíná pociťovat hrozbu, že byste jej mohla opustit. Tento pocit ohrožení se může začít objevovat s příchodem stavu tzv. úzkosti z odloučení – vývojová fáze, která může přetrvávat až do druhého roku života Vaší ratolesti.

Jakmile se však z Vašeho miláčka stane více sociální osobnost a začne čím dál tím více věřit tomu, že i když jej opustíte, tak se pro něj zase vrátíte (do jeslí, do školky,..) bude schopné posunout se dále a začne vytvářet vlastní identitu. V nadcházejícm batolecím období vzrůstá potřeba samostatnosti a to může začít přinášet různé problémy. Tím nejvýraznějším, který způsobuje z velké části záchvaty vzteku je vzrůstající potřeba dělat věci po svém.

JAK K TOMU DOCHÁZÍ?

12-18 měsíců

Začátkem druhého roku života začíná opravdové dobrodružství ze sebe-objevování. Je to období neuvěřitelné přeměny z bezmocného tvorečka k nezávislému jedinci. Bohužel to sebou přináší období extrémních výkyvů nálad a problémového chování. Avšak pochopení důvodů, které stojí za chováním Vašeho drobečka, Vám možná pomohou v přežití této bouřlivé doby.

Vaše dítko na Vás bylo závislé, ale nyní již má dost fyzické a mentální způsobilosti k tomu, aby začalo objevovat svět samo. Začne se pouštět do objevování možností vlastní pohyblivost, což mu dodává takové sebevědomí, že je přesvědčen o tom, že mu patří celý svět, který svými vlastními schopnostmi ovládá 🙂

Avšak i přes tuto ohromnou víru v sebe sama, velmi rychle při nabývání nových zkušeností zjistí, že jeho možnosti jsou limitovány – ať už se jedná o snahu obléknout si něco na sebe a nakonec se do toho zamotá tak, že potřebuje pomoc dospělého k tomu, aby se zase vymotal nebo vyleze na sedačku a není schopen slézt dolů. V tomto momentu dochází k frustraci a přichází pocit strachu, který vychází ze zjištění, že vlastně ještě neumí dost toho, aby si poradilo se vším, co potřebuje ke svému objevování. Ale i tyto pocity jsou velmi cennévytváří si pomocí nich vlastní identitu. 

Vaše batole zjistilo, že je samostatnou fungující jednotkou a že ho můžete kdykoli opustit. Bohužel si však ještě neuvědomuje tu skutečnost, že zase můžete kdykoli přijít zpět. To v něm může vyvolávat pocity strachu, někdy až hrůzy, když vás uvidí odcházet pryč. Separační úzkost provází život dětí v batolecím věku, vrcholí  kolem 18. měsíce života a do 3.roku života by měla přestat omezovat život Vám i Vašemu malému miláčkovi.

Než stavy separační úzkosti vymizí, vyhněte se tomu, že byste se snažili opouštět Vaše dítko tak, že se budete nenápadně vytrácet z jeho přítomnosti. Je to ten nejhorší způsob loučení, který můžete provést. Nepomůže to ani Vám, ani Vašemu batoleti a naopak, jeho stavy úzkostí to může ještě zhoršit a jeho pocit strachu, že už si pro něho nepřijdete to zintenzivní. Může to být náročné, ale jednoduše se rozlučte a odejděte, když Vás sleduje. Uklidní Vás možná pocit, že tento postup zvyšuje jeho šance stát se více samostatným jedincem.

 

19 až 24 měsíců

V tomto věku dochází k převratnému pokroku ve vývoji osobnosti a tím je uvědomování si sebe sama. Důkaz child-in-mirroro tom přináší britská studie, ve které se porovnávaly dvě skupiny dětí. Děti, které nedovršily ještě jednoho roku a ve druhé skupině dětí byly děti ve věku 21 měsíců. Výzkumníci umístili mladší děti před zrcadlo a sledovali, zda si děti uvědomují vlastní odraz v zrcadle. Neuvědomovaly. Děti hladily svůj odraz v zrcadle a chovaly se jakoby viděly jiné děti. V dalším kroku tohoto výzkumu byly dětem namalovány nosíky načerveno a vrátili je zpátky před zrcadlo, děti se vždy snažily dotknout se odrazu nosů v zrcadle, nikdy svého nosu.

Ve druhém kroku opakovali výzkumníci pokus s dětmi ve věku 21 měsíců. Takto staré děti projevily jasný smysl uvědomování si sebe sama. Dotýkaly se vlastních nosů ihned, jakmile viděly svůj červený nos v zrcadle.

 

Nejenom, že v tomto věku již Vaše batole lépe chápe vlastní identitu, ale je také schopno se rychle zotavit z odloučení s Vámi. I přesto, že Vám dává najevo nesouhlas při loučení, rychleji se zklidní, poněvadž nabývá stále větší jistoty. Dosavadní zkušenosti a nastupující schopnost zapamatování mu dodává jistotu, že i když se vzdálíte na nějakou dobu, vždy si jej vyzvednete a odvedete zpět do bezpečí Vašeho domova. Tuto důvěru jste vybudovali díky tomu, že Vašemu miláčkovi neustále ukazujete svou lásku a péči.

Je to právě tato důvěra, která mu dává sebedůvěru k tomu, aby se neustále snažilo o sebeprosazení. To, že trvá na nošení svého oblíbeného pyžámka, vyžaduje své oblíbené jídlo, chce vylézt samo do autosedačky bez Vaší pomoci, to vše jsou známky rostoucí nezávislosti.

 

25 až 30 měsíců

Mezi druhým a třetím rokem života bude pokračovat boj Vašeho dítěte s vlastní nezávislostí. Bude se snažit kid-drawing-on-wallvzdalovat se od Vás na delší a delší vzdálenosti, protože bude objevovat nové možnosti a tím bude testovat i svoje vlastní možnosti. Připravte se také na to, že se bude snažit zjistit Vaši reakci při porušování Vámi vyřčených pravidel. Takže i přes Váš varovný signál se pokusí něco namalovat na zeď. Vždyť jste jasně řekli, že se to nedělá! Ale jak bude vypadat Vaše reakce až zjistíte, že tam něco namalováno je? – to je také velké objevovací dobrodružství 🙂 Pak už je jen na Vás, jak důsledně dodržíte, čím jste hrozily 🙂

„Já sám/já sama“ – toto bude nejspíš nejčastěji vyřknutá fráze tohoto věku.

 

31 až 36 měsíců

Pokud bude jako většina dětí, popere se se stavem úzkosti z odloučení kolem třetího roku života. Nebuďte však zaskočeni, pokud se tento stav někdy dočasně znovu – objeví. Cesta k dospělosti je protkána mnoha odloučeními: první den v mateřské škole, první den v prázdninovém táboře, dokonce i první den na koleji. To, že pomůžete Vašemu batoleti nyní naučit se vypořádat s úzkostí z odloučení, pomáháte mu i do budoucna umět se lehce vypořádat s odloučením od rodiny.

 

VAŠE ROLE

Vaše dítě potřebuje bezpečné pouto s Vámi k tomu, aby si mohlo dovolit se od Vás začít vzdalovat a objevovat svět kolem sebe. Neustále mu proto projevujte svou lásku a dodávejte pocit opory, aby si mohlo mother-kissing-babyvytvořit sebevědomí, které je potřeba k začátkům objevování světa kolem sebe. Na druhou stranu také potřebuje dostatek svobody, aby mohlo začít testovat svoje možnosti a omezení. Proto mu dopřejte bezpečné domácí prostředí. Namísto neustálého hlídání a zakazování všeho, co se pokusí vyzkoušet a mohlo by i ublížit, snažte se vše, co by mohlo ohrozit jeho bezpečí odstranit z jeho dosahu.

Povzbuďte snahu o nezávislost a rostoucí smysl o sebe samého tím, že bude dávat svému drobečku možnosti výběru. Ať si samo rozhodne, které tričko chce dnes mít na sobě, zda chce k svačině banán nebo jablko, nechť si samo otáčí stránky ve své knížce, když mu z ní čtete. Všechna tato rozhodnutí napomáhají rozvoji samostatnosti.

Mějte na paměti, že tyto známky rostoucí samostatnosti nejsou náznakem toho, že by Váš miláček nepotřeboval Vás nebo snad dokonce  Vaši lásku. I když se již více méně osamostatňuje, stále prahne po Vaší neustálé péči. Povzbuďte veškeré jeho pokusy udělat něco sám, ale samozřejmě jej vítejte s otevřenou náručí, pokud si k Vám přiběhne pro podporu! TU bude ještě hodně dlouho potřebovat!!!

 

KDY BÝT ZNEPOKOJEN

Ačkoli je naprosto normální, že děti trpí pocitem úzkosti z odloučení s Vámi, hledejte konzultaci s lékařem, pokud tento stav Vaše dítě ovládne natolik, že nebude schopno dělat bez Vás nic, aniž by Vás mělo neustále za svými zády nebo pokud je k neutišení celou dobu, kdy jste vzdáleni z jeho přítomnosti.

 

CO NÁSLEDUJE

S věkem přichází větší míra nezávislosti a sebeuvědomění. Každý rok života přináší nové a nové aktivity, které bude chtít Váš miláček dělat sám. Jak bude Vaše dítě růst, bude se stávat více uvědomělé a bude si také vědomo svých možností a dovedností. Budoucí rozvoj zahrnuje například dovednosti přípravy jídla, vytvoření si nových přátel a schopnosti zařadit se do školního vzdělávání.