Jak podpořit rozvoji psaní? 1 rok – začínáme!

Tak jako to je s mnoha jinými dovednostmi Vašeho mrňouska, i u psaní Vaše role spočívá v dodávání odvahy, podpory a v tomto případě i poskytování pomůcek. Jakmile dovrší Váš miláček 1. roku, mějte po ruce pastelky a papír, protože každou chvíli začne projevovat zájem o kreslení, respektive čmárání 🙂 Dnes se dají koupit už i pastelky pro děti od roku „1+“, které jsou jako šité na míru malé ručičce. Doporučují se silné,color-pencils trojhranné, které podporují správný vývoj motoriky. Pozor na ostré tužky nebo dokonce pera či propisky. Dítko by si s těmito nástroji mohlo ublížit. Dají se zakoupit i pastelky smyvatelné – do vany, což může Vašemu miláčkovi zpříjemnit koupání a vy jeho krásné čmáranice z vany snadno smyjete a vyhnete se tak zbytečnému přetapetovávání pokoje, nebo shánění malíře.

Dopřejte Vašemu malému Picassovi chvilky strávené malováním, jak jen bude chtít. Ale na druhou stranu si dávejte dostatek pauzy, i dlouhodobější, jakmile uvidíte, že o kreslení ztrácí zájem.

I když to bude velice obtížné, snažte se omezit čmárání Vašeho mrňouska, pouze na kus papíru. Budete mít pocit, že to opakujete po milionté-páté, ale Vašemu Picassovi se bude zeď, podlaha, Váš diář, atd. zdát neodolatelnými místy pro zanechání svého uměleckého podpisu. Nejlepší alternativou pro tyto případy jsou pastelky do vody (a jejich snadná smyvatelnost)  🙂

Určitě hlídejte a zamezte pojídání pastelek. Samozřejmě, že k jejich ochutnání, v bedlivě číhaném nestřeženém okamžiku, dojde. Pastelky českých výrobců jsou vyráběny z neškodných materiálů, takže by dětem neměly ublížit, ale i přesto mějte při kreslení připravenou nějakou mňamku, kterou svému miláčkovi strčíte do pusiny ještě dříve než tam skončí pastelka 🙂

 

Co se týká psaní opravdových písmen, nejdůležitější věcí, kterou můžete jako rodič udělat, dopřát své ratolesti, aby se učilo vlastním tempem. Je velice snadné přehnat snahu naučit své dítko psát písmena a číslice. Nejdůležitější v tomto kroku je, aby „chtíč“ učit se novým věcem vycházel z dítěte samého, nikoli z nápadu rodiče. Touha dítěte po učení  je největším motivátorem a základem pro úspěch. Je velice jednoduché začít dítko učit psát v raném věku, nebude-li ale ono sacoloring_writingmo tím iniciátorem, můžete napáchat více škody než užitku! Děti předškolního věku, které jsou nuceny učit se číst a psát ještě před tím, než jsou na to ony samy připraveny, se požadovaným schopnostem naučí. Bude to i vypadat, že získaly určitou výhodu oproti svým vrstevníkům, avšak ne na dlouho. Studie zabývající se touto tematikou prokázaly, že tyto děti ztratí tuto výhodu v momentě, kdy se budou potřebovat učit složitější učivo a budou se snažit aplikovat systém učení, který používaly na učení se čtení a psaní, kdy na to nebyly ještě dostatečně vyzrálé.  Shrneme-li toto zjištění: nechte děti předškolního věku ať si samy určí zda se chtějí začít učit číst nebo psát. V momentě, kdy ony samy vyvinou tuto iniciativu, je to známka toho, že jejich nervová soustava je na tento obtížný krok připravena a budou k učení využívat správné techniky zapamatování, které budou moci využít při učení se složitějším věcem v budoucnu. Pokud se pokusíte přeskočit přírodou daný vývoj, můžete jim zadělat na vytvoření bloků a problémů s učením v budoucnu.

 

Závěrem, mějte na paměti, že čím více s Vaším miláčkem mluvíte a čím více mu čtete, tím více pomáháte rozvoji jeho mozku. A to má, z dlouhodobého pohledu i vliv na rozvoj komunikačních dovedností, včetně psaní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *